(,'') ('',)

Daisypath Anniversary tickers

June 19, 2011

saat jauh 1

jam di dinding sudah jam 1.20am, 19 jun 2011. mata si anak kecil ni masih lagi keras kejung. ntah bila akan layu. tapi, mata mak nya dah lama terkulat. si ayah pula dah lama terlentang. walhal hari ni dah jauh berjalan, 12.30 bertolak ke jengka, dan smpi ke rumah kembali jam 10.30 mlm.. tetapi si anak kecil ini bagaikan ngak ada istilah penat..

aku tinggalkan nisrin hampir 5 hari, utk menghadiri satu kursus wajib hadir dlm tmpoh perkhidmatan. daftar jarak pergi ke tmpt bekursus adalah 557km bermula dr rumah kediaman dan mengambil masa 9jam perjalanan. penat travel? sudah tentu. tetapi penat lagi melawan perasaan dalam dek kerana berjauhan dengan buah hati aku......

rutin nisrin sepjgn ketiadaan aku adalah spt biasa. siangnya di rumah bs, cuma di malam hari hanya abi sorg yg on duty. straight for 5 days. adakalanya terbit juga rasa kagum kerana kevoluteeran en suami nak jaga nisrin alone. padahal masa aku ada di sekeliling, anak nangis depan telinga di kala dinihari pun en suami tak sedar/dengar. inikan pula semasa ketiadaan aku. tp atas sebab rasa yakin hati, aku yakin en suami mesti bolehnya.. :)

*finally she fall asleep. 10 minutes be4 2am. heh

tetapi sehingga a few hours be4 aku bertolak, en suami langsung tak tanya apa2 ttg pengurusan hal nisrin. hal item ke rumah bs, hal pengurusan botol dan baju di rumah dan lain-lain. sehingga aku yg kena tanya dia.
lantas jawabnya, he wants to learn alone. bukan dr aku. ooh, nak berdikari ke? heee

but at last, dia sendiri yang buat checklist.
dia ckp, aku akan komen.

1- ttg perihal ke umah bs. baju basahan baper helai. towel, napkin, towel kecik, topi, diapers, plastik baju kotor, botol susu, susu nisrin letak berapa scoop.

2- petang dah amik nisrin nanti, dah smpi umah, jgn lupa stok air panas dia, basuh botol susu dengan air suam dan rendam dengan washer. beg nisrin jgn lupa sembur dgn febreeze. plastik baju kotor nisrin basuh dulu, hang it, mlm nanti baru bubuh dlm beg smula.

3. baju nisrin, kalau mlas basuh tangan, guna je mesin basuh.

4- tilam nisrin, setiap pagi jgn lupa jgak sembur dgn febreeze dan spray dettol..

5- rak baju nisrin. tingat sekian2, baju sekian2. kat mana sarung bantal, kat mana napkin.. n so on


dan pesanan lain2.

spontan kata en suami, benda nampak simple, tp sbb ada bini yg particular, terus jd remeh. hahah



so, dengan rela tak rela, aku berjauhan jua dgn si anak kecil ini utk tempoh 5 hari.

bukan dekat oke.

no laptop(tak bawak). 
no video call(hp suami cap biasa2 je)

boleh imagine apa perasaan aku?

hari aku smpi ke kulim, kedah sana, sebelum tido, dah nangis. heh
subuh esok2, bende pertama aku buat, tgk video si anak.. mujur la ada jugak aksi si comel tu duk gerak badan dia, smbil menjerit2.. pengubat rindu. tp mungkin hanya 10% berkesan. 

but luckily, bukan aku sorg, rata2 peserta kursus yg sama macam kes aku. tinggalkan anak utk pertama kali.

camana nak fokus?? 
tp nak tak nak, niat kena betul.
aku ke sana utk belajar banyak benda dalam kursus tu.

slowly, aku build up fokus.

recess time, aku amik masa call bs. sms suami.

cuma di malam hari je la. mmg sgt kerinduaan.
smpi la membawa kepada rasa tak sedap badan. a.k.a rasa nak demam.
dah seram sejuk mengigil. padahal roomate aku di hotel yg baru bersalin pun boleh cool aje ngan tahap cuaca dan kesejukan.

takde pilihan, aku ajak membe kuar ke tesco. kena beli sesuatu utk kuarkan kuman itu. apa lagi, air 100plus, dan baju sejuk.

smpi tesco, tgk troli yg ada seat khas utk baby, fikiran melayang lagi dekat  nisrin..... smpi boleh imagine nisrin duk dekat baby seat dkt troli tu...

alahaiiiii....... cepat2 la khamis~!!!!!

entry seterunya aku akan kongsikan petikan sms dan suara en suami saat berjauhan. dan juga pengalaman suami menjadi single parents.

mata ngantuk tahap tak leh tahan.. :) 

2 comments:

nur easy said...

erm.. itulah cabaran berjauh.. soalnya hati ;)

haime said...

:) sgt salute pd mereka yg kuat hati utk hidup berjauhan atas sbb tertentu..