(,'') ('',)

Daisypath Anniversary tickers

January 28, 2011

28 hari penuh makna

assalamualaikum...


agak lama xupdate blog. kali ni sikit ada kesempatan, jd mari kita curi sedikit waktu..
:)


alhmdulillah, 28 hari sudah kelibat nisrin ada di depan mata. 28 hari juga dilalui dengan penuh rasa.


saya mengaku, walaupun usia nisrin sudah 28 hari, bukan bermakna setiap 28 hari itu telah sy dukung, pegang, tidokan dia, mandikan dia... terutamanya minggu pertama kelahiran nisrin. 3 4 hari jgak sy amik masa nk dukung dia. 
semuanya kerana trauma bersalin. 2 3 hari, tangan dan dada saya terasa amat kebas dek kerana terlalu kuat memegang besi katil dalam LR ketika dianjurkan posisi mengiring. ada ketika, saya terfikir saya akan jadi OKU dek kerana rasa kebas tu, sehingga kan untuk angkat tangan utk makan saya tak larat, apatah lagi nak dukung si comel nisrin..
tak malu jugak saya katakan, en suami yg pakaikan pampers org dewasa utk saya..
tp adakah itu bermaksud sy tak teringin nak bermanja dengan anak sy?
oh tentu tidak.. hati ni nak sangatt!


terigt lgi pesanan en suami pada si comel nisrin.. 'umi bukan tanak dukung nisrin, tp umi belum sihat'..
nisirn faham kan sayang...


sy mulakan sumenya dari kosong..
cara nak dukung nisrin..
nak pegang nisirn..
nak susukan dia..
nak sendawakan dia..
nak dodoikan dia..
nak bercakap dengan dia..
nak ulit dia tido..
nak tukar baju/pampers dia...
nak atasi tangisan dia...
nak basuh berak kencing dia..
nak handle dia saat dia xnak tido atas tilam...
dan bermacam2 lagi jika ada tertinggal dalam list..


mungkin naluri keibuan sy belum kuat..
tp, hati ni tetap tercuit..bila ada suara..
suara menyatakan, saya kelihatan takut nak pegang anak sendiri..


label la apa saje..takut, kekok, janggal, tak yakin atau apa sahaja..
saya mcm nisrin, masih 'bayi' lagi dalam bab mengasuh..
bukan itu shj, saat sy decide utk bersalin di swasta, saya tau, niat saya juga dipersoalkan.
ingin saja saya bgtau, bukan duit en suami sy yg saya guna.. 
sumenya pemberian ayah saya...


apakah hanya kerana saya cuma seorang perempuan, saya tidak punya banyak PILIHAN dalam hidup saya? Oh Tuhan, kuatkan semangat saya...


tp, saya tetap maukan yang terbaik utk anak saya.. darah daging saya,,
mungkin, saat ini ditulis saya sedikit emo. kerana saya tetap seorang perempuan.
biarla kelihatan kekok, pelik, atau janggal, saya tetap cuba perbaiki sumenya..
dan bukan anak org lain yg saya asuh, anak saya sendiri.......
dan saya tau, suami saya faham sumenya..


dr saat nisrin celik mata, tanpa kira siang atau malam..
sehingga saat nisrin tidur kembali..
dan ketika saat nisirn tido dengan penuh nikmat..
juga saat nisrin nak berak...

dan juga pelbagai momen sy mungkin sy tak sempat capture dalam gambar..


ketahuilah..


saya tetap mahukan yang terbaik utk nisrin zhafrah...


............


dan saya tahu, perjalanan utk nisrin masih lagi jauh..
apa yang saya lalui ini cuma sekelumit..


doakan umi dan abi..


sekian..
catatan seorg ibu dalam tempoh berpantang.

10 comments:

nur easy said...

erm tba2 rasa sayu baca. kekok dgn anak sendiri? pilih bsalin dswasta? pendengaran sy jg sarat dgn penyataan y begitu. walau sampai skrg. apatah lg bjauhan dgn sikecil.ibu mana y tidak mahu sempurna menjaga anaknya kn? sabar n airmata jg y paling memahami..

moga sikecil itu mengerti..

comel nisrin.

zuriani said...

:) saya sedang mencari hikmah atas sume ni.. saya bukan manusia sempurna..mungkin insan2 itu menganggap saya ni sempurna, mampu buat sumenya dalam sekelip mata..

Ezna said...

pekak kan telinga ye wak. i amat yakin yg u nakkan yg terbaik utk nisrin, as u always did in whatever u have.. moga Allah sentiasa bersama awak..

sedih baca tp bila tgk muke nisrin nk berak, terus gelak besar. hahahaha. memang nisrin penghibur hati!

zuriani said...

heheheh nisrin setiap kali pas berak, muka dia sweeet.. bulat2 mulut dia, puas berak kot.. hehe tp belum smpt amik gambo lagi mulut dia bulat2 tuh..

Ezna said...

hahaha nanti jangan lupa tangkap gmaba dia bermulot bulat tuh ye! puas kot haha

zuriani said...

bulat2 tu kejap je dia watt.. xsmpt nak capai kamera, dah hilang bulatnya.. heehee rinduu laa dia wat mulut gitu!! yela, berak bukan nye setiap jamm kan!

Ezna said...

bagi la dia berak setiap jam. haha lawak je.

zuriani said...

kalau berak setiap jam, mau jd cikeding je nisrin ku.. elok2 ngah semangat!

malam td ada kawan my mum dtg tgk nisrin, terkejut diaorg tgk smngat sgt,. dah bawak adiah bj baby, tarik balik sbb katanya mcm tak muat.. heheh kelakoo

Ezna said...

iye??? wah bole amik balik ye? kot ye pon kasi la plg minimum 3 bulan dan ke atas. jgn bg newborn sbb baby memang cepat membesar. haha

takpe2 minta2 dia kasi yg mahal. ni i dpt petua drp cik zarina (lecturer yg ajak kitorg micro-p), dia kata Rahsia mendapat anak yang pandai, para ibu kalau nak menyusukan anak , ambil wudhuk dulu. cuba la. hehe

zuriani said...

heheh dia bg duit lak pastu..

boleh try petua nih. tenks!