(,'') ('',)

Daisypath Anniversary tickers

November 07, 2009

here are...




assalamualaikum sumenya...
terasa ingin meng-update tentang majlis perkahwinan..tp hati agak tersentap..sbb nya checklist beserta bajet, awal2 kurang dipersetujui oleh encik tunang kesayangan..mungkin over-budjet bagi beliau.. tp bg aku, selagi dalam bajet, bermakna aku blum spend sesen pun utk itu, jd semestinya masih dalam keadaan selamat, dan masih boleh direvise-revise sehingga nilanya se-optimum yg mungkin.. dan itu jugak bukan bermaksud aku akan gunakan sehabis yg mungkin simpanan sedia ada. ohh tidak sama sekali..bukan senang nak menyimpan, dan takkan sekelip mata utk aku habiskan, walaupun utk majlis yg menjadi kenangan seumo usia aku dan anak cucu cicit dan cuit aku.. kali ke-dua encik tunang mintak buku bajet tu, dia bulatkan nilai2 RM yg dia kurg berkenan.. sabo ye encik tunang, wait n see, sejauh mana kurang berkesan nye bajet tu...

MAJLIS IDAMAN
sudah byk kali kedgran di telinga ini, majlis aku nanti akan grand dan meriah? kenapa? bagi mereka yg bilang begitu mungkin kerana diaorg nampak sbb aku ni ANAK SULUNG dan ANAK TUNGGAL PEREMPUAN.. hmmm..tp bg aku itu bukan alasan kukuh..sapa2 yg berkeinginan dan berkemampuan boleh saje memanjangkan niat.. tp, apa sbnrnya nilai grand itu? lokasi?? brg dlm goodies bag? hantaran pengantin? apa pulak nilai meriah? tetamu yg ramai dan berpusu2?? hadiah yg diterima?? masing2 punya penilaian sendiri kan...
aku sendiri mcmana? sehingga saat ni, aku dan tunang aku punya pendirian yg sama, kami menginginkan majlis yg sederhana dan ringkas sahaja.. sederhana dan ringkas juga punya banyak point utk dibicarakan.. ringkas dr segi apa? adat? (xde bersanding,xde hantaran yg berbagai2) simple? xde persalinan tukar2 baju kawin?xde sesi photo-shot? haaa itu kena pk lg panjang..

tetapi, jgn risau, insyaallah, aku kira kalau pandai mengadun warna, susun atur, dekorasi keseluruhan, yg simple atau sederhan ttp jadi menarik.. yg penting, keselesaan pengantin, keluarga, dan tetamu yg diundang pd hari tertentu.. paper pun, aku masih lagi dalam situasi blurrr.. :)

CHECKLIST (nilai bajet terpaksa direvise balik)

  1. TARIKH : belum confirm, insyaallah cuti sekolah mac thn depan.. kalau xsilap 13 mac 2010 mula cuti..
  2. LOKASI: di rumah parents sy aje.. perkakas yg terlibat adalah kanopi.. sy bajet sy akan tempah dua, utk tetamu. pengantinnya makan saja di porch kereta.. hahaha ataupun tepi kolam sekangkang kera dilaman rumah tu...my mummy tolak mentah2 bila disuarakan mau dilaksanakan di hotel di sura dungun sana... berangan boleh!
  3. PELAMIN, BAJU NIKAH,BAJU SANDING, BAJU BERTANDANG, BILIK TIDUR : ini sudah tentu sewa aje...jimat kos dr tempah.. in case kalau baju yg pelik2 la.. so insyaallah, aku akan mula survey bulan dec nanti, di dungun sahaja.. nak cr yg berkenan di hati.. ada beberapa tema yang menjadi pilihan, tp pape kena g tgk kat kedai dulu.. hmmm... mengikut kata ibu-ku, ayah ku ckp xperlu bersanding2.. akad nikah n terus layan tetamu.. itu idea bijak jugak, sbb aku xperlu bermalu-malu atas pelamin... heheh boleh jimat kos utk baju jugak kan...tp kena tunggu kata encik tunang jugak.. WARNA: kalau nikah, tunang aku menginginkan warna ungu..yg lain2 tu dia xkisah..tp ada petua, jgn pilih warna yang menenggelamkan kita.. dlm pilihan aku, hijau muda, silver, putih, light ungu..
  4. BORANG NIKAH, KEBENARAN BERKAHWIN, HIV TEST: insyaallah akan mula beroperasi bulan januari nanti..termasuk la book tok kadi dan mencari saksi.. dan ini akan berlaku bila tarikh tetapnya sudah ada
  5. MAKE-UP: kalau dpt aku nak booking ngan sekali item no 3..kalau mahal atau selepas test make-up mcm xseswai, igt nak mintak tlg tukang calit masa tunang ari tu.. hehehe kursus kawen?? done!
  6. HANTARAN UTK ENCIK TUNANG: aku dijangka menerima 7 dulang, so sewajarnya aku membalas 9 kan.. list nya sudah ada.. dan akan mula dibeli DEC n onwards..
  7. HIASAN UTK HANTARAN: perkakas nya bunga dulang, warna, konsep gubahan... hmm..yg ni belum jumpa idea menyeluruh. yg berkenan tu ada, tp bajet kena lebih sket...ini aku akan mula berpikir dan laksanakan bila ada mood. mood maybe JAN 2010 jugak..
  8. BUNGA PAHAR: yang ini belum pasti lagi mcmamana..next year baru pk.. haa sila la jgn bertangguh..bila nak mula pk mmg xtau lagi, tp bajet utk ini dah disediakan..JAN 2010 akan mula fikir
  9. GOODIES BAG: Isi dalam, salah satunya bunga telur, yg lain tu tunggu cik abe decide. senang cite, aku malas nak pening2, complicated nak pilih apa yg kununnya terbaik utk diberi.. paper bag, atau bekas pun xpk.. paling awal JAN 2010 baru mula pk..sesetgh org begitu rajin merekabentuk tag trimas.. aku belum pasti lagi malas atau rajin
  10. PHOTOGRAPER/VIDEOGRAPER: yg ini kan, encik tunang kata xpayah ada.. tp bg aku, at least biar ada la..utk nikah pun ok.. most precious memory.. bila nak book, n sapa..xpk lg..sbb cik abe mcm xnak ada kan.. xpun sendirian berhad aje...
  11. MAKAN: yg ini sahih dah caterer.. kena tele ngan list atau anggaran tetamu dulu..hmm, biasanya banyak kena spend utk makan2 ni.. tunang ari tu, makan utk 100 org pun dah rm800.. kalau 1000 org mau dekat rm8000 kalau rm10 per person.. kena bincang ngan dear parents..
  12. ALBUM: kalau xde photograper, jgn berangan utk ada album yang berbagai2 tu..(custom album lah..printing album lah).. heheh tp ini ada dlm bajet..jgn risau
  13. KAD KAWEN: akan ditempah paling awal JAN 2010.. tgh survey2 gak ni.. yang ni, kami akan pakai duit kutu berdua.. xtau smpt ke tak tunggu jumlah bajet nii.. kad kawen pun kena ada back-up in case yg ditempah tu takut xcukp..
risau jugak..ada yg tertinggal dlm checklist ni..

KEINGINAN:
aku terlalu inginkan bunga hidup dalam majlis ku.. hmmm.. bunga apa tu cik kak? hehe bunga kertas!!!




1 comment:

All About AnaYna said...

hm...byknye kena spend duit..agk2 bpe kosnye ek nor?kena saving da ni...huhu.