(,'') ('',)

Daisypath Anniversary tickers

January 21, 2019

Pembuka Tirai 2019 - tips dari saya



Bismillah

Assalamualaikum..


jangan gelakkan saya tau, hari ke 21 bulan januari tahun 2019, baru ada satu post.

misi tersasar lagi.

satu hari, satu post kunun. hehehe


takpa, dari tiada, kita adakan.

payahnya nak mencuri masa untuk menarikan jari jemari dekat blog ni haaa.. hihihihihi


padahal rindu selalu ada.

rindu untuk touch up skill menaip tanya typo di laman comel ni. kih kih.

10 minit masa saya bagi pada diri sendiri untuk saya kongsi sesuatu.

kali ini saya pilih sesuatu yang relate dengan kerjaya saya.


insyaAllah 2019 tahun ke12 menjadi warga pendidik.

saya ingat lagi, di awal menjadi pendidik ni, kami freshie2 aka junior2 ni 
kena pergi kursus ala kependidikan, untuk didedahkan dengan kemahiran mengajar.

saya lupa nama kursus, tarikh serta tahun dan lokasi. 

cuma paling kuat dalam memori saya, dalam satu slot pencemarah tu, dia highlight

pensyarah2 ni - kena tahu - KNOW YOUR STUDENT NAME


itu yang saya pegang sampai sekarang.
sebaiknya hafalll laahh nama satu kelas.


kalau mengajar 3 kelas, 3 kelas la kena ingat.

tahu nama di sini maksudnya, bila kita nak appoint, nak tegur, nak greet, nak mintak jawab soalan, kita ingat nama pelajar berkenaan. 

alhamdulillah, bila ambil peduli, memang boleh ingat nama pelajar2 kita.

sharing sikit..

semester ni.
sekarang baru minggu ke5 pengajian.
masih dalam proses mengecam nama

faham2 saja, nama anak2 Sabah, kdg2 memang payah saya nak sebut. sebelum2 ni pun begitulah, setiap kali kelas pertama, saya akan tanya pelajar, betul ke saya pronounce nama kamu ni..

akan ada juga, nama2 yg saya sangat payah utk sebut. mcm kes begini, saya akan mintak nama lain / nama manja mereka. hehehe

semester ni ada sorangg... saya sukar nak sebut nama,. sehinggala kawan2 cadangkan

puan, puan panggil dia Ajis.

hehehe

Kenapa kena ingat nama?

supaya setiap pnp kita berkesan.
student percaya kita prihatin pada mereka.

ada satu kali, saya panggil nama2 yang saya sudah cam, untuk jawab soalan...

sekali, terdengar suara..


Puan, kawan saya terasa, puan tak panggil nama dia..puan belum hafal nama dia..

alalalaaa

seeee, bila begini, saya jadi sangat yakin dengan tips yang penceramah tu kongsi.

sangat bantu saya. terima kasih byk2.

ok times up.


jumpa lagi...


No comments: