(,'') ('',)

Daisypath Anniversary tickers

June 12, 2014

4W 1 H

Bismillah...

puteri cilik kami. Nisrin. :)
membesar la kamu dalam kesejahteraan.
tapi kdg2 keaktifan tu yang buat penatnyaaa nak melayan. hehe

cerita nisrin masuk school ditengah2 tahun, cerita potty train dia, belum di kongsi kan dalan blog.

dia. lambang ikatan kami suami isteri. alhamdulillah. Allah bg rezeki anak. macam benchmark juga nisrin ni pada saya.

dari A hingga Z dalam motherhood journey.

pernah soalan di tanya kepada suami..

"Abi..kalau tengok perfomance umi dalam labour room, masa bersalin kat adik, ada peningkatan dok berbanding kakak dia dulu"

hahah

biasala, dialog suami isteri, kdg2 soalan tak masuk akal pun di bincang. 

sebelum si dia menjawab, saya dulu terus buat telahan. jawapannya sudah tentu la 'ada peningkatan'

"ha ah laa.." bilang si abi.

tauuu takk..

masa nisrin, it took soooo long to push out her. dan saya mintak macam2...... memalukan pula bila refresh.

mintak di situ, pertolongan luar supaya cpt2 si anak bole keluar. mintak forsep lah..mintak masuk ot lahh..mintak nak guna epidural supaya boleh kurangkan sakit yang menggila.

#throwback - nisrin overdue, 41weeks, induced, membawa kepada sakit paksa.

Ya Allah. when nisrin pop out, lega nya Allah yang maha tahu. malahan tak rasa sakit saat dijahit luka perinium tu. ye of course luka sbb xada langsung teknik yang betul. bukan tak diajar, bukan tak pernah baca persediaan, tp sbb first experience.

2thn 20 hari kemudian, lahir si adik.

lebih natural, walau tak sepenuhnya lagi.

tiada induce ubat. sakit dtg sendiri pada minggu ke 39. 

cuma, masa dah masuk labour room, ada didrip air supaya cepat prosesnya. itu je la yg sikit tak natural. tp, mental dan fizikal lebih bersedia. sakit tu ada, tapi masih di tahap yang badan bole resist. alhamdulillah. first degree luka perinium. sikit jahitan. itu pun dah cukup improve pada saya tau. 

yang ke-3 dan seterusnya, mohon didoakan yang baik2 jua utk saya. aaminnn..

4 W 1 H regarding maternity process.

1 W. What

What di sini merujuk kepada proses bersalin itu sendiri. masa anak pertama, dah 40 minggu tu, nervous jugak menunggu tanda. tanda yang apa Allah nak bg kita rasa. kena rajin google, cari tanda-tanda bila bersedia untuk bersalin. apa risiko diri kita. sbb sesetengah orang, tak sama apa tandanya itu. lebih2 lagi kalau yang berisiko. GDM contohnya. high blood pressure, low blood pressure, atau apa2 tanda dan risiko diri. kalau urine ok, blood pressure ok, kdungan air ketuban ok, insyAllah boleh extend lagi tempoh sebelum bersalin. 

2 W. Why

Why kena amik tahu banyak benda. - persediaan mental, fizikal, rohani nak bersalin ni, kena amik tahu pengalaman2 orang lain... sbb sebolehnya tak mo la jd yg bukan2.. kita yang nak deliver..nak bertemu dengan zuriat sendiri. pernah saat ada sorg temab berkongsi di blog, bagaimana isteri seolah2 dijadikan bahan uji kaji di sebuah hosp, respon org tu pelbagai..paling terkesan saat baca satu respon, menyatakan diri pengguna itu betul2 dulu kena tahu dr A smpi Z setiap prosedur..smpi tahap, kita jaga tak badan kita sewaktu sebelum preggy, semasa preggy, supaya badan maitain fit di hari kita sakit bersalin, dan tidak la membawa masa yg dragging dan akhirnya mengundang proses yang tak boleh diterima akal. err..paham ke maksud yang ingin di sampaikan? hehe
takpa la, yang penting..penting tau kena ambik tahu. tgk background hosp yg kita pilih..tgk risiko diri tu camana..previous kelahiran camana.. jgn lupa doa doa selalu pada Allah. Dia kan menentuka segalanya.

3 W. When.

ada orang cepatnya lahirkan baby. ada yang lambat. saya dah rasa dua-dua 41 w dan 39 w. dan ada yang lebih awal. cepat atau lambat, sama2 doa baby dan ibu dalam keadaan kesihatan yang optimum.

4 W. Where.

heheh
yang ini paling scary. di mana.

di hosp gov?
di hosp private?
di rumah?

timbang2 kan mana yang terbaik dan termampu.

5 H. How.

Doakan yang terbaik untuk diri dan yang lainnya.

okey sekian post yang biasa2 ni. teringin juga nak beranak lagi. nak ada baby boy..

ce tgk gambar anak kawan ni.. kembar..

 bestt kann..sekali keluar..dua org teruss..

ok, usaha!

heheheeeee

No comments: