(,'') ('',)

Daisypath Anniversary tickers

September 18, 2013

Kenapa saya TAK NAK..

assalamualaikum.

entry suka2, luahan rasa untuk hari ini. :) 

satu, kenapa tak nak breastfeed?

Allahuakbar, ruginya mereka2 yg menolak rezeki utk tidak mahu menyusu si comel. sedangkan mereka yg lain nya bersungguh2/struggle untuk banyyakkan susu ibu.

mmg belum jumpa depan mata, ibu yg berniat sebegini, baca aje di forum/group tertentu, bertanya bagaimana hentikan susu ibu... buka la mata wahai ibu. mari kita cuba yg terbaik utk diberi pada amanah Allah. percayalah, susu ibu mengatasi segala2nya. segala yg terbaik untuk si kecil...

cukup kagum dengan mummies yg dpt fully bf baby mereka..

mari, teruskan niat yg satu ini.


 doa saya, moga baby adik akan terus menyusu... aaminn


dua, kenapa tak nak lampin kain kan anak?

.. rasa hati ini, seolah ada yg memandang remehnya soal lampin ini. kerana lampin pakai buang yg cukup senang dan mudah.. itu takpa lagi, tp memandang mereka yg mengguna cloth diaper ni sbg kolot - atas alasan berjimat bagai..
eh hello.

saya spend mungkin lebih dr sebulan gaji. dan saban tahun menambah. kadang2 rasa mmg lari la dr konsep asal berjimat. huhu (jgn tiru sy k) cuma nak betulkan, nak pahamkan minda2 mereka yg lain tu aje. sila la google, bahan kimia apa yg ada dalam lampin pakai buang tu... apa kesan jangka panjang kepada kulit..dan juga muka bumi ini..

kalau ada pilihan yg lebih selamat, kenapa memilih utk menyiksa kulit bayi dan alam sekitar?
ok ok saya tanak masuk campur soal itu. sensitif. 

cukup saya kata, usaha kecil sy utk lebih hijaukan bumi, moga mendapat pahala. berbasuh2, uruskan cloth diaper dan sebagainya.

saya ada memori daun pisang tersendiri dengan cloth diaper. :)




tiga..kenapa tak nak kendong bayi?

hihi.. masa anak pertama saya zero bab ini. langsung tak amik tahu. kurang searching.
but untuk adik, alhamdulillah. terbuka hati dan minda.

trust me, babywearing is meaning to make your baby happier, closer to you, healthy, dan feel secured.

setiap kali bw, nak pakai dgn assist baby, mmg ada yg pandang. lantak laa. asal sy nak kendong bayi.

ok once again, jgn remehkan saya isu bw. u nak pakai stroller mahal2 up to u. heh



empat.. kenapa tak nak vaksin bayi?

ohh ini antara isu ter-hot. kena post entry lain. tp terpulang kepada mak ayah untuk memilih yg mana. cuma, sgt tak suka bila ada pihak yg pro-vax suka double standard ibu bapa yg pro-choice. tak bg berkawan bersama.. siap suruh asingkan tmpt school bagai.. 
kami2 ibu-ibu pun sedang menunggu apa respon mereka yg seterusnya..

okla, penat bebel2 benda yg berkaitan emosi gini..

sepatutnya hati kena tenang2 aje nak nikmati tugas harian. tp disbbkan ada mulut2 yg tak senang duduk, hati yg paling dalam ni mudah terusik. teringin nak jawab, 'idup aku, aku nye suka la'.. tp itu dah melampaui batas norma kan.

thats why, yg lebih senior ke..kalau nak menegur pon kena ada hemahnya. zaman sekarang, yg junior ni pon lagi banyak isi dalam yg mungkin lagi berguna utk isu sejagat. jgn rasa kita makan garam dulu, kita betul. yg junior pon, just ikut norma hidup..kena hormat yg senior tu.

huhu 

terigt saya, cebis2 kata datuk ct nurhaliza tatkala hidup beliau dipenuhi fitnah dan tohmahan.. "saya anggap semua nya sampah"

hihi

:)

ok la till meet again.
kata2 saya tak niat nak bg siapa2 terasa.
pilihan di tangan masing2, cuma jangan usik, sentuh saya, apa yg saya tahu baik utk diri saya dan keluarga.

sekian.


No comments: