(,'') ('',)

Daisypath Anniversary tickers

May 30, 2010

chapter 2: symptoms






assalamualaikum.. rasa cam dah lama x update blog. rasa yg sama bila fikir bab suami. rasa cam dah lama x bersua muka. tgh tunggu dia smpi la nih.

weekend ni sy ikut family g kl, jalan2 sambil hntr adik bukak sem di uia. en suami lak, abiskan weekend di kg ibu ayahanda beliau pas abis kursus. may him have a safe journey. ntah mana2 la lokasi en suami skang...

kali ni saya sesaje nak share tanda2 masa nak dpt title bakal ibu. ni sume kenangan nih, bukan senang nak lalui...

kalau di imbau2 mid of april tu mmg saya dah detect kelainan pd diri saya. masa tu duk pk sambil was2, pregnant ke aku? mabuk ke aku? atau hormon saje2 berubah sejak kawen nih? pastu kuatkan smgt cr info online. pastu share la ngan en suami. tp lupa lak, web mana.. jd layan je la ek..

me --> masa mid april tu kira lewat baru 2 3 hari.. tp akhir april tu mmg tak de dtg pun... so, itu yg saya buat self test tu...


me --> sometimes ada jugak rasa.. tp memula fikir, mcm tanda2 nak period, sbb sometime bila period nak dtg, kdg2 ada rasa sakit..


me --> hmm.. kdg2 ada jugak.. bila duduk lama sgt.. kalau mlm2 nak tido pun nak dptkan posisi selesa tu mmg susah.. mudah sgt dpt sakit pinggang. sakit kepala, jarang sekali..


me --> yap, mmg terlalu kerap rasa nak urinate.. sym seterusnya tu pun saya rasa saya setuju..


me --> ini takde pulak.. rasa tak lalu makan makin ada lah.. heheh saya rasa berat saya makin turun sejak2 ngandung ni.. mmg tgh sesuaikan diri..


me --> tanda yg ini xde.. tp kalau boleh bab bleeding2 ni saya tak mo la... saya tau early of pregnancy ni kena jaga sgt, xleh aktif sgt, tp kadang2 xleh lari dgn keje2 seharian yg memaksa sy bergerak..kdg2 smpi boleh lupa sy ngandung.. pastu mula la saya terkilan kot jd pape pd yg kat dlm ni. Ya Allah, lindungi lah kami...


me --> tanda2 yg ini mmg tersgt la biasa ngan ibu2 at early state ni.. tp mungkin berbeza sikit ngan saya.. saya bukan morning sickness, tp night sickness, sbb bila mlm je, saya mudah sgt muntah2, di sertai dgn gejala2 berangin.. masa check ngan doc tu, doc ckp sbb saya ada sejarah gastrik, sbb tu badan saya jd mcm tu.. so, nasihat doc, saya kena ubah sket cara makan, sblh pagi, saya kena kurang mkn, tgh hari mmg kena amik banyak sket utk cover smpi mlm. sbb bila petang nak masuk mlm sket, mmg angin kus kus dtg menyerang. yg termampu, hanya baringg je smpi subuh. bila bgn nak g keje, ahamdulillah, angin kus kus tu jarang menyerang. so, sy kuat sket la nak g keje. tp kesian kat en suami lah, kdg2 makan sorg2, sbb saya mmg terlbh layan kerenah perut ni haa.. n mmg baru lagi menda ni mula, dalam 2 minggu lepas. dan saya mohon sgt, saya kuat utk melalui fasa2 seterusnya. hopefully berakhir la bile end of 1st trimester ni.

tak sabar nak check up seterusnya, maybe dlm masa 2 minggu lagi. err, tp berat hati sgt nak g bukak BUKU MERAH kt klinik kerajaan. so much others scary experience menghantui.. check gigi, check breast, check darah, n sume2 tu.. tgh kumpul dana kekuatan diri la nih... tp sbb awal lagi, saya nak amik masa sikit lagi baru boleh g bukak buku tu...

selalu doa, moga2 kehamilan saya xde masalah.. amin....

oklah.. need to stop..
take care bebeh!

3 comments:

Ida Iar said...

zu..klu dah dh nekad nak bersalin di GH, better buka buku merah tu selewat2nye ms dh cecah 8weeks sbb klu lmbt buka buku merah tu n incase anything happen(nauzubillah..)..kang tak pasal2 lagi kena marah dgn doc dn nurse2 pasal dikatakan kita cuai atas diri sendiri.maklum la early pregnancy kena berjaga2..

me rasa curious jap bila g scan pregnancy baru ni doc ckp blum nmpk kantungnye..huhu..sama2 la kita berdoa mampu harungi detik2 bahagia ini..;)

nurul aziyana said...

k.zu..dh blh strt bc quran..biar khatam sblm tiba masa

haime said...

ida: cuak seketika.. hihih boleh selamba2 je i nih.. thanks igtkan.. planning pas kurg busy ngan keje unit exam baru nak g.. hehe tulah, sama2 doa yek..

mcna: :) azam yg bagus kan...