(,'') ('',)

Daisypath Anniversary tickers

July 22, 2009

what about risk??

salam wbt.. kali ni baru berkesempatan nak meng-update info ttg kursus yg aku join baru2 ni.. kursus tu diberi nama kursus pengurusan risiko, anjuran KPTM.. kursus ni org dr consultant yg handle, Prof Madya Mohd Rashid, org pertama di Malaysia yg dpt PhD dalam bidang pengurusan risiko nih...yg aku faham, risiko ni lebih kepada segala bentuk ancaman dan meliputi segala aspek disekeliling kita, termasuklah ketika berada di rumah, di perjalanan dan juga di mana2.. ant yg aku dpt sbnrnya dr kursus ni, lebih kepada risiko keselamatan diri dan keluarga...

--> menurut ckp prof tu, ant benda yg paling penting yg wajib menjadi amalan penting ialah, pakai seat belt ketika dalam kereta.. ni mmg x dinafikan, mmg penting pun, tp selalu org abaikan.. tujuannya adalah utk mengurangkan risiko kesan dr kemalangan kereta. dan prof tu sendiri ckp, kalau naik kereta dia, mmg semua org kena pakai seat belt..
---> to mummy, ladies, dekat dapur tu, kalau boleh kena la ada smoke detector.. banyak kaliiii prof ni ulang kpd peserta beli la smoke detector.. boleh kurgkan risiko akibat dr kebakaran.. mmg logik pun apa yg prof ni bincangkan, tp utk aku, tunggu sehingga ada umah sendiri dulu baru bleh beli.. hehe apa pendapat anda pula? getah gas tu pulak, kita kena selalu check takut ada leakage. haa yg ni aku setuju? kalau buat maintenance pembersihan di dapaur, xpenah check pun getah gas tu.. heheh so pendapat anda?
---> kalau dah duduk kawasan perumahan tu, sila pasangkan auto-gate. ini kerana menurut prof, selalunya peragut yang setia menunggu org2 yg tgh nak bukak gate umah ni... jd bila ada duit lebih nanti, beli laa auto gate.. utk aku pulak.. skang xseswai, sbb duk kuartes.. hehe
---> last point yg jugak xkurang penting, sila beli life-insurance... sesungguhnya civil servant mcm aku ni xde coverage.. haaa, yg ni mmg aku berazam nak beli.. cuma memikirkan bila dan jenis insuran mana.. hmmm....
--->kalau diaplikasikan risiko tu kpd jabatan atau organisasi pulak, lebih kepada risiko reputasi... dan selalunya dalam polisi pengurusan risiko ni, selalunya, kita kena elak (avoid), kurang (reduce) dan pindah (transfer)... ade jugak la input ttg pengurusan risiko ni... macehhh


ni gmbr pintu masuk kt hotel tu, hotel pan pacific, KLIA Sepang..besttt!! taraf 5 bintang, mana xbest.. :) betul2 sebelah KLIA tu...dpt la cuci mata tgk pilot mat saleh.. heheh


ni..kamar tidur saya...partner bilik, kak liza dr PTSS.. jenguk je ke luar tingkap kat bilik tu nampak terus menara kawalan utk kapal terbang, n kalau jenguk kat bawah nampak la kolam renang yg indah permai...


lcd tv okay... :)


ni bilik kursus tuu..nama bilik nya AIRBUS..mcm nama kapal terbang pulak dah..:)

No comments: