(,'') ('',)

Daisypath Anniversary tickers

September 26, 2018

Buku Cerita Best Ziyad and Tiger Adventures Animal from the Quran

Assalamualaikum..

terima kasih.. blog saya ni masih lagi ada yg sudi klik..klik.. baca..

kan bagus sangat, kalau di setiap bait ayat tu, memberi manfaat buat semua.
insyaAllah mudah2an...

post kali ni, nak mulakan dengan soalan..



alhamdulillah.. banyaknya pilihan buku buku yang boleh ibu ibu miliki dan baca bersama anak. 

kali ni, saya nak kongsi satu buku dulu.

Tajuk Buku ni : Ziyad and Tiger Adventures 'Animals from the Quran' 

Koleksi buku : Aulad Read And Play
Genre Bahasa : Bahasa Inggeris
Penulis : Dr Anayasmin Azmi FB Penulis




cerita ini mengisahkan watak budak lelaki bernama Ziyad bersama haiwan kesayangan - Tiger, mengembara dan mengenal fakta fakta berkaitan penciptaan haiwan yang disebut dalam al-Quran. 

boleh dapat banyakkk pengajaran penciptaan haiwan2 ini dan juga boleh tahu fakta sains. apa yang menarik dalam buku ini, ada surah juga di masukkan sekali. 
seronok tauuu!

jom tengok lagi gambar2










dah hayati gambar2?

alhamdulillah. seronok kan.
harga buku ni cuma RM18 tau. kos pos RM8 sebuah buku dalam semenanjung.

jika berminat sudi2 whatsapp saya di
http://auladstorybook.wasap.my  klik link

terima kasih







September 12, 2018

SIRI MUDAH BACA

Bismillah

Assalamualaikum wbt

nak kongsi satu siri buku yang bagus untuk anak -anak yang baru pandai membaca. 


SIRI MUDAH BACA

  • merupakan siri bacaan asas yang dirancang untuk membantu kanak-kanak berusia 3 tahun ke atas mengukuhkan kemahiran membaca. 

  • Buku-buku di dalam siri ini disusun secara berperingkat mengikut tahap perkembangan bahasa kanak-kanak. 

  • Perkataan di dalam Siri Mudah Baca terdiri daripada kumpulan dasar kata yang kerap digunakan dalam pertuturan kanak-kanak.

  • Setiap perkataan diperkenalkan secara berperingkat dan diulang pada peringkat seterusnya.

Siri Mudah Baca ini sesuai digunakan di tadika mahupun sekolah 



jom tengok gambar ye 




🐬 buku wajib milik ni tau
🐬 setiap set berbeza tahap penggunaan konstruk kata
🐬 tau tak, pemilihan perkataan dalam buku ni terdiri daripada kata dasar yang kerap anak2 guna
🐬Setiap perkataan diperkenalkan secara berperingkat dan diulang pada peringkat seterusnya.
🐬 ilustrasi menarik ❤️

ok jom tengok sisipan gambar sebelah dalam buku pulak

set 1 - mula dengan suku kata mudah


set 2 - ada pertambahan penggunaan konstruk 
kvk


set 3 - semakin tinggi tahap dan panjang ayat



set 4 - ayat dalam perenggan

yang penting, nak bagitau

SET SIRI MUDAH BACA ni laku keras tau

ok harganya pula

Retail price satu set ialah RM50 (selepas beberapa hari nanti, akan naik sedikit harganya dek kerana SST)

pembelian kesemua 4 set sekali, dapat diskaun tauuu

jom, dapatkan untuk anak2

boleh whatsapp saya di talian berikut

www.wasap.my/60127934510/sirimudahbaca





February 12, 2018

masih ada yg igt tak? hihihi

assalamualaikum... 

sunyi sepi dah blog ni.. 4 bulan tak berupdate.. hehehe


harapnya belum terlewat nak ucap tahun baru 2018... semoga bulan2 mendatang 2018 berjalan dengan sebaiknya... semoga yg baik2 mengiringi kita.. insyaAllah... aaminnn

jadi camana laa januari 2018 hari tu? hihihi agak2 apaa laa azam yg dah tercapai utk januari ni ye.. saya belum.. malahannn azam pun tak jelas.. kih kih menjalani hidup seperti biasa... melayan2 askar 3 orang ni haaa


saya dan keluarga masih di bumi sabah... insyaAllah nak masuk 6 tahun dah ni.... doakan ye, boleh bukak buku baru di semenanjung tahun ni...
rasa nak balik dah ni... 

ni logo dekat tempat keje.. mcm2 pengalaman dikutip dekat sini.. yg harapnya makin mendewasakan saya...




gambar kejadian 31 disember 2017
my disember baby - sambut hari lahir ke 7 pada hari tu.. dan hadiah bermakna juga bila encik suami lulus cemerlang exam CCNA.. alhamdulillah..


anak kedua - sambut hari lahir yg ke 5 tahun.. alhamdulillah dah mula sekolah tadika di LC.. tahun ni kita usaha kenal membaca ye nurin..



anak ketiga - sambut hari lahir ke2 awal bulan feb ni... anak manja saya ni.. lagi rapat dengan saya berbanding si ayah.. 


itu je la nak update buat kali ni... 

sampai jumpa lagi..


October 16, 2017

Mengajar Anak Membaca?

Bismillah... apa khabar semua? harap baik2 saja...

sekarang di pertengahan oktober, mmg menuju akhir tahun 2017 sangat dah kan... mmg hampir hampir kabur, apa laa azam tahunan saya ye? heheheheh


tersasar landasan sudah ni..


azam 1 - nak ajar dan nak tengok Nurin pandai membaca.

sedih sedih...saya tak bersungguh mana pun nak cari masa 10 minit sehari utk pengukuhan ajar membaca... masih di konstruk 1 - sukakata terbuka. bahan bantu yang saya guna - bacalah anakku tapi buku tu sgt berguna kalau saya ni pandai dan jelas kaedah fonik - bunyi2 setiap abjad.. tapi, saya ni kategori belum cukup ilmu... ilmu cedok2 je lah..

tinggal 2 bulan lebih lagi utk saya tingkatkan ilmu mengajar membaca ni..


ni laa koleksi buku tu.. yang terkini di pasaran tiada lagi didtgkan dengan CD. hanya 8 buah buku, satu buku panduan dan set kad imbas.

nurin baru lepas buku 1.


kemudian saya switch ke buku Siri Cepat Baca milik kakak nisrin yang dia guna di lilte caliph.

ok sebenarnya ada nota nak parking sini. ttg buku bacalah ankku. saya copy dr wall fb Puan Nik Eliani, penulis buku ni,

Jangan TERTIPU.
Banyak ibu bapa beli buku Bacalah Anakku, terus buka buku, terus ajar anak. Sehari 2,3 kali ajar anak. Ibu sebut anak ikut, bapa sebut anak ikut. Waa habis BUKU 1 dalam SATU hari. Eh anak kita dah pandai membaca!
JANGAN TERTIPU. Itu BELUM dikira pandai membaca. Itu menghafal isi buku namanya. Ye lah buku Bacalah Anakku ditulis dengan sistematik; disusun daripada yang senang kpd yg sukar; drp yg sedikit kepada yang banyak, jadi mudah bagi anak kecil hafal.
STOP dulu.
1. Baca buku panduan yang diberi percuma bersama Bacalah Anakku.
2. Denganr bunyi2 huruf di SUPPORT CENTRE di www.readnetwork.com 
3. Potong kad2 huruf yang diberi percuma bersama buku
dan/atau sediakan kad huruf saiz besar Abu Ada Ayam.
4. Baca panduan asas mengajar di http://cepatmembaca.blogspot.my/2014/01/panduan-asas-mengajar-membaca.html
4. Ikut panduan asas betul2!

okey jom ibu ibu, kita chaiyok2..

boleh dengar dulu setiap bunyi2 huruf dan lepas tu kita praktik dengan anak.. utk gabung bunyi.

doakan saya kuat semangan.. tq tq ;-)

till next post, take care



October 14, 2017

Rindu keluarga dan link group telegram yang best

Bismillah,

Assalamualaikum my sweet page dan my honorable reader.. tq tq for drop by.

14 oktober, in the middle of moment yg sgt strugle nak kejar dateline berkaitan markah pelajar. suasana sepi dan sunyi di opis ni.. huhuhuhu

 sambil2 bukak blog.... sunyi dah kan dunia blog saya ni...bloglist yg saya follow pun byk yg dah tak berupdate.., makan bulan dan makan tahun.. 

sedih pun ada....kan... 

tapi takpe... insyaAllah selagi mampu, kita coretkan yg termampu dalam belog kita ni... hihihi


nak spam gambar family kecik comel kita.. gambar masa Raya bulan julai 2017 lalu... hehehe tema purple... masa ni Umar, baby kecik kita baru je pandai berjalan.. x sampai sebulan lagi berjalan.. 



bila up gambar family ni, maksudnya tengah rindu laa ni... huhuhuhu


bila nak boleh pindah balik ni? asyik merah je esis saya.
adoilah....


alang-alang update, ada lagi nak kongsi.

siapa biasa guna aplikasi Telegram?

saya mula guna atas sebab urusan rasmi - urusan kerja. Group official kerja JKE PKK beroperasi byk juga secara atas talian. group kursus yg di ajar juga melalui telegram.

bestnya Telegram ni (mirip whatsapp jugak) , jumlah ahli group mcm unlimited..gambar2 pun jika kita clear Cache, mmg tidak lagi di simpan dalam memori henpon.. insyaAllah ok.. dan mula2 dulu bolek akses dr komputer (whatsapp dulu tak dpt bukak ikut pc)..

cuba install tau.


seterusnya....
saya nak kongsi link group yg sgt bermanfaat. 


kalau dah install Telegram , link ni akan direct invite awak ke entrance group tu.

jemput join ye.


1- My BBM Sharing column
group ni saya sendiri admin - tempat saya panjangkan bahan bantu belajar yg saya rasa patut dipanjangkan untuk kegunaan bersama.. dan juga tempat saya kongsi bahan-bahan berkaitan parenting dan homeschool..


2- Resepi mengajar anak 3M

group ni adminnya cikgu Faridah Salleh, cikgu mengajar membaca. banyak bbm , nota dan tips. jemput join

3- BBMCIKGUAINOLADIBAH
bertemakan sama macam group ke-2.. jom join...


4- Lets Talk Mummies

bertemakan homeschooling dan Fonik, group kelolaan Puan Nurul Syuhada, jom ikuti life-schooling adik Amsyar. saya sendiri follow puan Nurul dalam nak belajar kaedah mengajar anak saya untuk membaca. 

ok 4 dulu. banyak sangat dah ni. join tauuuu

till then,
take care.



September 22, 2017

Selamat Datang 1439H

Bismillah

Assalamualaikum wbt


Alhamdulillah, diberi kesempatan walau sedikit untuk mencoret sesuatu di laman kesayangan saya ni..

Hari ini, istimewa kan.... selami dengan mata hati.. moga yang baik2 mengiringi langkah perjalanan kita semua.. insyaAllah aamin..



selamat tahun baru 1439H buat semua yang mengenali saya.. di alam maya, mahupun dunia nyata.. terima kasih atas sokongan dan doa untuk yang baik2..

suungguh, doa saya yang sama untuk kalian semua.. terkadang2, hidup berukhwah ini punya momen yang sangat istimewa..



memetik kata-kata DMFK pagi ni di slot Sinar FM, tentang azam baru (saya ulas mengikut kefahaman saya)

misi, azam yang kita buat, boleh kita uarkan uarkan kepada orang sekeliling kita, sebaiknya bgtau orang tersayang kita.... suami, isteri, kawan2 yang berwibawa (yang positif), bgtau ibu bapa yang sudah tentu akan selalu doakan kita.... moga-moga dengan doa tadi, tercapai laa azam kita...

sebaliknya jika tersilap bgtau orang yang tak posotif, org tu boleh menjadi racun... boleh sabotaj azam kita pun ada..



jadi.... selamat berazam baru ye kawan2.... 


kali ni nak kongsi sesuatu dari yg saya baca



sumber : website growinghandsonkids.com

suka segala yang OT ni kongsi dalam web beliau
sangat awesome.

gambar tu merujuk kepada typical fine motor developmental milestone baby berusia 12bulan hingga setahun setengah
 
ayat di bawah copy post fb je.. heheheh

saya ambilkan gambar ni utk kawan2 yg ada anak usia sebaya ni 12bulan hingga 18bulan 
 boleh bina tower stinggi 2 blok 
 tepuk tangan (umar nak masuk setahun 7 bulan baru pandai tepuk betul2)
waves goodbye
 boleh cedok objek guna sudu (umar suka cedok air je huhu)
 bangs objek (xtau nak translate - bang mcm bang bola mungkin atau lagakan objek)
 boleh letak objek kecil ke dalam bekas
 scribbles - conteng guna krayon pd kertas (umar lebih suka dinding; setiap hari akan bertambah seni tp suka hanya pada satu tempat je

boleh tgk dan stimulate baby2 masing2

nak kongsi jugak, sy pun baru juga ajak umar main blocks, mula2 tu main campak2 je,, tapi lama2 dia bole ikut arahan..boleb bina shingga 6 blocks high

cuba tauuu



ok sekian sharing..


take care
till meet again

August 16, 2017

Memorable Event 2017

Bismillah.. Assalamualaikum..

pantasnya masa, kita dah di bulan Ogos 2017. perasan tak, semua seolah berlalu begitu cepat. rasa baru je tulis post tentang nisrin masuk darjah 1, hari ni dah 8 bulan jadi budak darjah 1. hihihihi

bila ada peluang nak mencoret di blog, sy perlu guna ruang tu utk mencatat satu memori yg sgt berharga utk saya.. utk tatapan kemudian hari.

2017, ada sesuatu di luar kebiasaan sy dah buat.. dengan bantuan dan sokongan ramai orang sekeliling saya.

jom tengok satu persatu ya.

sebelum tu, menuju akhir tahun 2017, saya doakan azam tahun 2017 semua yang membaca post sy ni tercapai dengan jayanya. jgn lupa doakan utk saya juga ya.. tq tq

1- Program Seronoknya Belajat Sambil Bermain
Tarikh 22-23 Mei 2017
Lokasi : di sebuah taska yg berdekatan dengan tempat kerja saya
Tema - belajar sambil bermain

Fasi2 adalah kawan2 satu tempat keje.

beberapa minggu sebelum program, kawan sy ada invite utk buat CSR. saya menjawab, kalau sy, sy minat nak buat apa yg ada ni je lah.. (maksud sy ke arah kanak2).. maka terjadi laa program seperti tajuk di atas. hihihi

pemilihan tajuk, preparation bbm saya buat, bahagian gunting2 saya mntk fasi2 skali tolong..

jom layan gambar,,


 screenshot dr fb je.. heheh



barisan fasi-fasi bersama dengan pemilik taska yg sangat baik hati



saje pilih gambar ni
ini la En Hazizul - merangkap Ketua Program DEP, JKE, PKK


khusyuk semua
heeh


contoh aktiviti - guna penyepit baju

seterusnya kan.. saya organize lagi program seumpama ini, kali ni saya ajak fasi2 fasi dikalangan pelajar pula..

program tu

namanya Rainbow Playgroup


promosi / iklan mmg saya tak up di blog, mmg sepenuhnya fb je..

seminggu sebelum program, kami bawa ajk2, fasi2 utk buat pra praktikal di taska yang sebelum ni..



2- pra-praktikal Rainbow Playgroup








Alhamdulillah, Allah SWT ease everything...


dan

3- Rainbow Playgroup

12 Ogos 2017
ULPL Politeknik Kota Kinabalu

barisan fasi2 dan pelaksana program

more picture 


*** nanti sambung ***